Visie van Basisschool De Vlinder

Op onze school verwelkomen we gastvrij iedereen, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook.

Elke school verwoordt welke kernwaarden richtinggevend zijn voor de manier waarop ze wil werken. De school legt deze kernwaarden vast in een visie om uit te werken in een schooleigen opvoedingsproject.
Onze school kiest voor volgende kernwaarden in de vorming van onze leerlingen: vertrouwen, zelfvertrouwen, beleefdheid, respect  en verbondenheid.
Dit willen we voor onze school verder concreet voorstellen aan de hand van de ontwikkelingsfasen van een vlinder.

Afbeelding Cocon:
Onze school beoogt de totale ontplooiing van het kind: hoofd, hart en handen.
We streven naar het prikkelen, ontdekken en ontwikkelen van meerdere talenten van uw kind.
We willen hen leren om vol vertrouwen en zelfvertrouwen in het leven te staan en te geloven in het eigen kunnen.
Op deze manier school maken is als een veilige cocon voor de kleine vlinder in ontwikkeling.

Afbeelding Rups:
We zetten in op beleefdheid en respect, en richten onze aanpak op een persoonsbevorderende relatie.
We zijn onze kinderen warm nabij en dragen zorg voor hen.
We geloven in de kracht van de ‘pedagogie van de hoop’ en bieden steeds weer nieuwe kansen. Dat betekent ook dat we grenzen stellen en neen durven zeggen. Zo dagen we onze leerlingen uit om op te groeien tot verantwoordelijke jonge mensen.
Op deze manier school maken bieden wij de rups handvaten om zijn weg te vinden in de wereld.

Afbeelding Vlinder:
We willen een warme school zijn, waar iedereen terecht kan. Ouders worden zoveel mogelijk betrokken in het samen school maken. Zo gaan we steeds op zoek naar verbondenheid met elkaar. We proberen oog te hebben voor wat elk kind nodig heeft en gaan op zoek naar een gepaste begeleiding wanneer leren uitdagend wordt.
Op deze manier school maken geeft de vlinder vleugels om uit te vliegen.